Europa

 

Sejllads med Europajolle

 

Europajollen er en levende jolle, der er sjov at sejle, når man kan, men som godt kan byde på udfordringer, hvis man er begynder. Forvent ikke at blive verdensmester på en måned. Men jeg håber at du får en fornemmelse af, hvordan det er at sejle en moderne jolle.

 

Europajollen er en let jolle på omkring 60 kg og hvis jollen står på land med masten monteret, kan den godt vælte, hvis det blæser godt, Derfor monteres masten først, når man skal ud og sejle, og den tages ud af jollen når man rigger af.

 

I sejlrummet ligger sejlet på hylder. Europajollens sejl ligger på hylden er er farvet lilla.

 

Når man rigger sejlet til, sætter man sejlet på bommen og gør toppen fast i mastens hulkel. Faldet gøres fast i sejlets top (faldbarm). Bomudhalet gøres fast i sejlets skødebarm, og inde ved masten monteres cunninghamhal og sejlets halsbarm gøres fast til masten og bommen. Sejlet hejses først når jollen ligger i vandet

 

Inden jollen er klar til at sætte i vandet kontrolleres at den er tom for vand, og at der er sat bundprop i. Det kontrolleres, at der er ror, sværd og bom i jollen. Ror og sværd skal være mærket med samme navn, som navnet på jollen.

 

Nu er jollen klar til at sætte i vandet, og det gøres i læsiden af broen, så jollen driver væk fra broen. Træk jollen så langt ud på broen, som det er muligt, for at gøre plads til de næste. Gør jollen fast til broen med fanglinen. Nu sættes roret på og det kontrolleres, at det er låst. Næste operation er isætning af sværd. Sæt det halvt ned og gør det fast med den tilhørende elastik, Enten rundt om masten eller i stævnbeslaget. Nu kan sejlet hejses.

 

Hvis båden ikke allerede ligger for enden af et af broens T’er, så træk den der ud og gør den fast. Hop ned i båden og tag fat i ror og skøde, og få en til at gøre dig fri. Så er du sejlet!!

 

Når du sejler, så hav altid styr på vindretningen. Vinden og sejlet er jollens motor og bestemmer om du sejler og hvor hurtigt du sejler. Du kan ikke sejle direkte mod vinden og hvis du sejler med vinden kan du ikke bremse!! Vi kommer til at lære noget om indstilling af sejlet, men en af grundreglerne er at vinden skal ramme sejlet i en vinkel på nul grader. Skulle du være uheldig at kæntre, så bliv ved båden, og rejs den op igen, Det er ikke svært. Når den er på ret køl igen er den klar til at sejle videre.

 

Når man sejler, er der nogle grundretninger: Bidevind – så tæt til vinden som man kan. Halvvind – vinden ind fra siden. Agten for tværs – vinden ind skråt bagfra. Læns – vinden ind bagfra.

 

Nu har du sejlet rundt på søen, og det er tid til at lægge jollen ind til broen. Som sagt tidligere, sejler du med vinden ind bagfra, kan du ikke bremse. Så det er en dårlig idé at lægge til på den måde!

 

Når man lægger til, sejler man altid båden ind mod vinden, så man har mulighed for at få den til at ligge stille. Lykkes det ikke i første forsøg, er det helt fint at gøre et nyt forsøg. Det eneste der ikke er tilladt, er at sejle jollen ind i broen. Hvis det er ved at ske, hopper man i vandet og stopper jollen.

 

Nu ligger jollen igen ved broen, og det første man gør, er at få sejlet ned. Herefter tager man sværdet op og afmonterer roret. Begge dele lægges i jollen, som er klar til at trække på land. Når den er kommet på land, tages sejlet af og lægges på plads, eller hænges op, hvis det er vådt. Masten tages af og lægges ved siden af jollen. Jollen tømmes for vand og bundproppen lægges i cockpittet, ror og sværd anbringes, så presenningen kan ligge pænt. Bommen placeres midt over cockpittet, så presenningen kan hvile på den, og sådan at der ikke samler sig vand på presenningen. (Presenningen lægges på og surres, når de er blevet købt.)

Hillerød Sejlklub - Krostien 11 - Nødebo - 3480 Fredensborg - e-mail hillerodsejl@gmail.com